juli 2015

Tidenes sleivspark

Når man er treningsblogger, er det viktig å vise hva man er god til. Man må overbevise sitt publikum om at man har (hvert fall sånn noenlunde) kontroll og forståelse for faget. Man skal inspirere leserne og helst imponere med uoverkommelige triks, drøy styrke og fleksibilitet. I dag skal jeg gjøre HELT motsatt. Det er vel egentlig fordi jeg mener at det er viktig å også vise at man er menneskelig. Man kan ikke alltid ha kontroll på og klare alt. Man må vise at iblant så, ja, bommer man fullstendig. Så her kommer min lille tilståelse: Jeg ER SÅ dårlig i fotball. Jeg er faktisk så dårlig, at det ikke er mulig å beskrive med ord. Dette må rett og slett bare sees. Det ble filmet for et å...

Haugesunds Avis har skrevet et innlegg om meg :)

Hei og hopp! Mamma ringte meg tidligere i dag og sa at hun helt tilfeldig hadde gått innom Hagesunds Avis og sett ansiktet mitt poppe opp! Avisen ønsket å fronte meg og spreke Stefanie Scholz Øfelt, siden det er oss to fra Haugalandet som har kommet videre i finalen til å bli Shape Up-jenta 2015. Veldig gøy å komme i avisa, for nå får sikkert flere vite om konkurransen og om vårt glade budskap innenfor en god helse og treningsglede. :) Les innlegget her. #trening #shapeup #shapeupjenta #helse

Musklene lengter etter vekter

Heisan og god torsdag! I går var jeg så gira, SÅ GIRA på å dra til nærmeste treningssenter og løfte tungt og lenge. Det er en måned siden sist jeg har trent med vekter inne ettersom jeg er borte fra mitt vanlige treningssenter. Det har for så vidt vært helt greit å ikke bruke treningssenteret nå på sommeren. Det er tross alt ikke ofte en får et behagelig klima til å trene ute her i Norge. Men du vet når hunden lukter pølsa? På samme måte luktet jeg treningssenteret i går. Jeg bare måtte ha det. Så snur jeg meg da mot stakkars sovende Daniel og sier superentusiastisk på Karmøydialekta: "Go'måren! I dag ska me trena på nærmaste treningssentår!!" Til frokosten setter Daniel seg foran Pc'e...

Årets vakreste fjelltur <3

Hei dere ♥ Disse fire dagene har vært helt fantastiske. Jeg har kost meg glugg ihjel rundt som turist i eget land i Møre og Romsdal. Hadde jeg ikke vært enebarn med verdens beste foreldre, så hadde jeg faktisk flyttet her. Hvor enn du snur deg er det et fjell, en fantastisk utsikt, en nydelig himmel, en sjarmerende gård og så sååå mange vakre farger. Fra Valldalen kjørte vi via Trollstigen til magiske Innerdalen. Jeg, kjæresten Daniel, svoger Christian og Shiba (verdens gladeste hund), bestemte oss for å gå opp Innerdalstårnet. Fjellet er 1452 m.o.h., og blir regnet som muligens den heftigste og mest legendariske fjellturen i Trollheimen og Midt-Norge. Det er faktisk dette fje...

UKENS FAVORITTØVELSE

Push ups stjerne ♥ Jeg har så mange favorittøvelser at jeg av og til føler det renner over. Derfor tenkte jeg at det hadde vært moro å gi dere en ny øvelse hver uke fremover. "Ukens favorittøvelse" kommer til å ha en middels vanskelig hovedversjon som jeg forklarer grundig, og selvsagt forslag til hvordan å gjøre øvelsen både lettere og vanskeligere. Denne ukens favorittøvelse tenkte jeg skulle være Push ups stjerne Øvelsen kommer innenfor kategorien dynamisk planke og dynamisk sideplanke. Dette vil si at kroppen skal holde en stabil planke samtidig som andre kroppsdeler kan bevege på seg. I dette tilfellet utføres det en armhevning som går over til en sideplanke. Når sideplank...

Utetrening for de som elsker å leke

Hei! Nå er vi på vei fra vakre jordbærhimmelen Valldalen. Vi skal først innom Trollstigen før vi kjører videre til Innerdalen. Håperhåperhåper det blir greit vær på mandag og tirsdag, slik at vi får oss to toppturer. I går morges tok jeg meg en superrask økt før frokost. Jeg startet med å jogge oppover og innover et eller annet sted inni "hotta heiti" som vi sier på Karmøysk, men det ble dessverre for vått og gjørmete. Da griseriet gitt inn i de nye joggeskoene, tenkte jeg at det kanskje var smart å bare snu og heller bruke fantasien på plenen nede med resten av gjengen. Tantebarna mine var helt i hundre før frokost, så jeg bestemte meg for å bli med på leken. Er det noe som får opp pul...

Lottovinneren

Jeg har lært mye om livet av å jobbe som fysioterapeut. Det er ikke få dager jeg har gått hjem fra jobb og tenkt: Herlighet.. så heldig jeg er som kan gå! Så heldig jeg er som ikke har smerter. Så heldig jeg er som har så mange nære og kjære. Jeg har virkelig vunnet i verdens beste og viktigste lotto! Det er tross alt menneskelig å ikke alltid sette pris på hva man har før man mister det. Jeg tipper de færreste (inkludert meg selv) tenker hver dag når de pusser tennene: "Wow! TENK da! Jeg kan stå oppreist uten å holde meg fast, pusse tennene og samtidig tenke på helt andre ting. Alt på én gang!" Man kan ikke forvente at man hele tiden skal gå rundt å tenke på alle de små miraklene som sk...

Klatrepark er jammen morro og tungt!

Hei og god lørdag til dere ♥ I dag har jeg, kjæresten og hele svigerfamilien vært i klatreparken i Valldalen på Sunnmøre. For en dag! Det er andre gang jeg tester ut klatrepark, og må bare konkludere med at dette er KJEMPEGØY!! Ettersom det finnes ulik vanskelighetsgrad er det mulig for alle store som små, å bli med på moroa! I dag testet jeg og tre andre i familien til og med ut rød løype. Jeg skal ikke lyge: Den.var.tung. Jeg er mye sterkere i underkroppen og kjernemuskulaturen enn jeg er i overkroppen, foreløpig hvert fall! Nå, etter å ha gjennomført den røde løypa, er gripemuskulaturen min så sliten at jeg hadde problemer med å få opp rødvinskorken til lørdagsmiddagen. Haha! G...

Silhuettdans på Godøy

Hei alle sammen :) I skrivende stund (på natten, zZzzZ..) sitter jeg med ullpleddet godt pakket rundt meg, for jeg har vært ute i flere timer og tatt dansebilder med Daniel og hans bestevenn, Stian. Selve dansebildene tok vel rundt 30 minutt, men vi var der i nesten to timer ekstra. Solnedgangen var for vakker til at Daniel og Stian klarte å løsrive seg fra kameraet og "lang lukkertid" og alt det der. Jeg var vel til slutt kledd i ullgenser, tynn jakke, boblevest OG vinterjakka til Daniel. Og fortsatt hakket jeg tenner og fingrene var stive av kulde da jeg endelig fikk de med meg. Juli på vestlandet er tydeligvis ikke til å spøke med..;) Men til tross for hakking av tenner, så storkoste ...

2-årsdag med verdens beste kjæreste<3

I dag har jeg og min kjære 2-årsdag :) Hipp hurra for kjærligheten!♥ Vi skal sammen med svigerfamilien inn til jordbærhimmelen Valldalen. GJETT om jeg skal spise jordbær til jeg ruller! Det blir forhåpentligvis også litt rødvin i kveld og spill og morro. I morgen skal hele familie kose seg i klatreparken rett i nærheten, og på søndag har jeg store planer om å overtale alle jeg kan til å bli med meg på toppen av et eller annet fjell. Det er så utrolig fint her i nærheten av Geirangerfjorden, så jo høyere opp, jo bedre utsikt sier nå bare jeg! Satser på at været holder seg, slik at vi slipper å skli på rumpa ned fjellet :) På bildet er radarparet i nærheten av hvor vi skal i helgen....

En morsom og tung helkroppsøvelse

Heisan sprekinger! Her er en egenvektsøvelse som er like morsom å gjøre ute som inne. Øvelsen trener så og si hver eneste muskelcelle i kroppen, og er veldig fin å bruke om du ønsker å legge inn mer kondisjonstrening i økta. Den kan brukes som en del av et utholdende styrkeprogram, eller som for eksempel øvelse nummer 3 i et trisett. Jeg viser den korte versjonen først og den lengre og tyngre versjonen etterpå. For å si det sånn, en standard burpee er en søvnig panda i forhold til versjon 2 av dette her.. Så ønsker du utholdenheten til en leopard, er det bare å sette i gang med denne! Jeg vet hvertfall at jeg hadde hatt behov for å gjøre 20 av disse til dagen.. hehe Versjon 1: Push up o...

Mine fantastiske treningfails

Det er ikke alltid man ser like smooth ut når man trener. Treningsfailoppskriften i går var vel at jeg ikke var helt varm i skrotten samtidig som jeg skulle prestere i å se ordentlig ut foran kamera (noe jeg definitivt ikke klarte). I tillegg er jeg tidenes største kloms. Er det noe i mils omkrets det er mulig å snuble i, så klarer jeg definitivt å snuble i det! Heldigvis tar jeg ikke meg selv så veldig høytidelig, og man må vel falle på tryne litt av og til før man får dreisen på sakene? Hvordan kan man ellers lære nye ting, hvis man er redd for å dumme seg ut? Dette er en øvelse som er tyngre enn den ser ut til, spesielt på mykt underlag. Øvelsen har ingen fast navn ettersom det er en ...

Når typen vil på fjelltur i pøsregn..

Jeg er veldig glad i å gå på tur i fjellet, men altså.. Ærlig talt, det PØSREGNER. Og når jeg sier pøsregn, så mener jeg at himmelen åpner seg og dråper på størrelse med dinosaurer slår ned, samtidig som vinden får regnet til å komme fra alle vinkler på én gang. Nei, min kjære. Sorry borry! Men jeg går ikke en to timers tur på fjellet i dette været. Skjer ikke. Jeg vet ingen ser dette, så dere må bare rett og slett tro meg: bak denne tykke skyen er Godøyfjellet Jeg vet at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær og alt det der. Men klærne mine er i såfall rett og slett ikke gode nok til å takle dette været på en så lang tur. Gir du meg en lett OG samtidig tykk heldekkende drakt som...

Noen av spørsmålene Shape Up stilte meg

Hei dere ♥ Jeg fikk en liste med spørsmål av Shape Up i forkant av søkeperioden som jeg skulle svare på. Her deler jeg tre av spørsmålene og mine svar med dere :) Hvilke tiltak kan vi sette i verk for å unngå dagens kroppspress ? Jeg tror det er avgjørende at alle blir mer bevisste på hvordan vi tenker, uttaler oss og fremstår, spesielt i media. I et samfunn der kroppen og utseendet ofte er i fokus, er det ikke rart at så mange sliter med selvbildet. Det er kjempefint at det har blitt en slags "mote" å trene, men jeg skulle ønske alle, spesielt kjente forbilder innenfor trening og helse, tydeliggjorde viktigheten av å ha et balansert liv. Et balansert liv betyr både å være fys...

Jeg er i finalen til å bli Shapeup-jenta 2015!!!

WOW. Jeg kan faktisk ikke tro det. Det var 500 søkere, og nå er det kun 26 spreke jenter igjen. Og jeg er en av dem! Herlighet.. Så utrolig gøy! Shape Up-jenta får være på forsiden til oktoberutgaven av bladet, får et intervju og bidrar med øvelser i bladet. I tillegg får hun også sende inn artikler til Shape Ups hjemmeside. Dette er noe jeg virkelig har lyst til, og jeg håper dere der ute har lyst til å gi meg en stemme. Det er mulig å gi 1 stemme hver dag frem til 13. august, og jo flere stemmer jeg kan hamstre inn, jo større er selvsagt sjansene. Informasjon om hvordan å stemme er nederst i dette blogginnlegget. Jeg kommer sikkert til å ende opp med neglemerker i ansiktet når midten av...

Hvordan bruke uteområdet i trening -DEL 2

God mandag godtfolk :) That's right. Er ikke ferdig enda, gitt..! Har alt for mange øvelser som er supre å gjøre ute i vårt ikke-helt-perfekte sommervær. I går kveld landet jeg i fantastiske Sunnmøre. Dette stedet er bare helt magisk. Heldigvis har jeg en kjæreste som er fra Sunnmøre, så jeg har mer enn god nok unnskyldning til å reise hit minst fem ganger i året. Jeg anbefaler virkelig alle å dra her i løpet av livet. Alt av natur blir på en måte forsterket på Sunnmøre. Himmelen, fjellene og fjordene er helt fantastiske <3 Dere får sikkert se litt fra turen her på bloggen i løpet av de neste to ukene. Her er hvertfall en liten smakebit fra to år tilbake i Geirangerfjorden, seee da!&l...

Hvordan bruke uteområdet i trening -DEL 1

Heisan! I går morges våknet jeg (som sikkert også mange andre i landet), til styrtregn og vind. Hipp hurra! Typisk Karmøy i juli. Jaja, noen ulemper må man vel ha av å bo i verdens vakreste land <3 Så i stedet for å ta på meg støvlene og løpe rundt i sølepyttene, brukte jeg vel egentlig tiden på å drømme meg bort til da jeg og min kjæreste var i Mauritius for noen uker tilbake. Dét var godt og varmt det! Vi tok en liten treningsphotoshoot ute med palmene, så jeg tenkte å gi dere noen tips om akkurat dette i dag. Forhåpentligvis får vi noen flere soldager i år til å nyte utetreningen. Hvis ikke, er det jo selvsagt bare å ta på regnjakka og sette i gang! Først noen greie tips til hv...

Jeg har startet blogg!

Hei dere =) Jeg har vurdert å starte en blogg nå i over ett år, og tenkte det kanskje var på tide å få ut fingen og bare gjøre det. So here goes! Min blogg kommer i hovedsak til å handle om hvordan å få eller opprettholde en god helse. Jeg er utdannet fysioterapeut, utdannet personlig trener og studerer nå bachelor i utøvende dans, så man kan trygt si at jeg er glad i å være i bevegelse. Dessuten har jeg sååå mye jeg har lyst til å dele med dere! Alt fra treningsøvelser til gode oppskrifter, alt fra innlegg om skaderedusering til tanker omkring trening og helse. Jeg er ikke så opptatt av å fremme den beste sprettrumpen eller den største bicepsen. For meg er trening noe som skal bidra...