Morsom, kreativ og kanoneffektiv partnertøying. DEL 2: Bakside lår!



Heisan sveisan!

Håper noen av dere har lest og kanskje til og med testet ut DEL 1 av inlegget om partnertøying? Hvis ikke, anbefaler jeg at dere også leser dette innlegget HER. Jeg har blant annet skrevet om "press-slipp-metoden" i det første innlegget, og dette er noe som også er gjeldende videre i tøyeinnleggene jeg legger ut :) I dag er fokuset på vår alles elskede hamstringsmuskulatur ♥♥♥. Hamstringen vår fortjener faktisk 3 hjerter.

 
Hamstringstøying gjør ikke vondt i det hele tatt, altså! Eeeeh.. Tror ikke jeg kan lyge meg bort i fra dette. Man trenger ikke lupe for å se desperasjonen i hele ansiktet mitt.. haha ↑

 

Så.. hvorfor er hamstringsmuskulaturen så inni hampen viktig å tøye'a?

Hamstringsgruppen består av tre muskler på bakside lår som både bøyer (flekterer) kneet ditt og strekker ut (ekstenderer) hoften din. Ekstremt mange av oss er dessverre for stive i hamstrings, noe som ofte gir negative ringeffekter til resten av kroppen. Når hamstringsmuskulaturen er for kort, drar utspringet til muskulaturen bekkenet ditt i en bakovertilting, noe som fører til at korsryggen din kan miste noe av sin naturlige svai. Dette igjen fører ofte til at ryggsøylen din må justere seg for å gjenvinne balansen, noe som kan i stor grad påvirke hele holdningen din. I tillegg blir trykkbelastningen på ryggsøylen mye dårligere når virvlene dine ikke er plassert i sin gunstige S-form.

Kort forklart: har du veldig stiv hamstrings kan i prinsipp dette i enden føre til at både fotstillingen din blir forandret og i tillegg gi deg hodeverk. Og nå gir jeg bare eksempler lengst borte fra hamstrings. Det hadde tatt 10 blogginnlegg å snakke om hvor stor påvirkningskraft denne muskulaturen har.

Som om ikke dette var nok, er det også veldig viktig å ha en god bevegelighet i hamstrings for å kunne gjøre styrkeøvelser som knebøy, markløft, bulgarisk utfall, good morning og fremlent ro teknisk riktig (for å nevne noen få). Det er mye større sjanse for å skade seg når man gjør styrkeløft, når hamstringsen leker "hal i og dra" i bekkenet ditt så fort du bøyer knærne eller lener ryggen frem.

Og nå har jeg gitt dere den ekstremt korte versjonen på leksa (tro det eller ei!). Jeg håper virkelig derfor at de av dere som var litt tvilsomme til om dette var noe å bruke tida si på, har forstått at det er definitivt verdt tøyevondten. :D

 

TØYEVERSJON 1 - STEG 1

Camilla er også i dette innlegget tøyeofferet mitt. Start med å holde partnerens ben opp, slik at begge beina viser en 90º graders vinkel. For å legge til nervetøying, kan du veksle mellom å bøye og strekke ut ankelen. 

 

STEG 2

Om den som blir tøyet trenger mer utfordring, kan partneren bare føre benet ned mot nesen. Det er smart å holde et øye med det andre benet ettersom det alltid pleier å sprette opp når muskelstrekken økes. 

 

STEG 3

Ja, så er det selvsagt viktig å se an nivået på den som blir tøyd. Camilla er typisk dansemyk, og da må jeg også selvsagt legge tøyingen til hennes nivå. Det vil dermed sagt si at jeg må legge full kroppsvekt på henne og presse med alt jeg har for å få det benet ned. Cirka slik ser denne galskapen ut: ↓



Ser det ikke ut som om hun koser seg? :D

TØYEVERSJON 2:

I tillegg er det selvsagt kult å prøve ut den tøyeøvelsen som vises i toppbildet på dette innlegget. For å gjøre dette, må den som tøyer, bruke beina til å presse bekkenet til den som blir tøyd frem. Samtidig må også den som tøyer holde et solid tak på beinet til det stakkars tøyeofferet og presse beinet bak. Slik får tøyeofferet en heeelt annen strekk på forside lår, samtidig som hamstringen også virkelig får kjørt seg. Ja takk, begge deler sier nå jeg!:) Eller sier jeg virkelig det? Tjææ.. To bilder sier vel mer enn totusen ord..↓


Føler meg ganske optimistisk her ja.. Dette går jo veien!



Oh maaan. #nårmanprøveråværepositiv..↑

 

Ønsker du meg som Shapeup-jenta? Siste mulighet til å stemme er i dag, så for aller siste gang: Gi meg en stemme'a!:D Det hadde vært sååå utrolig gøy og givende å bli den som får muligheten til å påvirke et mye større publikum via Shape Up:) 

Direktestemme *HER*

 

#shapeupnorge #shapeupjenta2015 #treningstips #trening #øvelser #tøying #partnertrening #inspirasjon #fitness #aktivitet

3 kommentarer

simba12

06.09.2015 kl.12:20

Herlig! Dette så litt vondt ut :D

Stikk innom bloggen min, jeg har lagt ut et innlegg av bilder jeg har tatt i dag. Håper du liker dem! :)

Frubirkelund

06.09.2015 kl.13:06

Så sprek du er og ikke minst bøyelig ;) Hehe!

Selv trener jeg mye , men går mye i styrketrening og cardio. Intervaller.

Har lyst til å prøve pilates :)

Karoline Aspaas Kvinnesland

11.09.2015 kl.15:22

Frubirkelund: Tusen takk! Jeg prøver så godt jeg kan, hehe!:) Pilates er suuuper som en komplementær treningsform til styrketrening og cardio, det er jo så utrolig bra for stabilitetsmuskulatur og holdning:)

Skriv en ny kommentar

hits