Morsom, kreativ og kanoneffektiv partnertøying. DEL 1: Rumpa!



Nå er jeg kanskje litt for bombastisk, men akkurat dette har jeg faktisk GOD grunn til å mene: Partnertøying er veien å gå i 99% av tilfellene hvis du vil ha best og raskest effekt på tøyefronten. Grunnen til denne påstanden, er at du ikke orker å presse deg selv på samme måte om du tøyer alene. Med mindre du er heeelt rå da, eller muligens litt selvsadistisk? Det er i grunn samme greia som når du har PT eller en treningspartner hvor samarbeidet fungerer bra: dere presser hverandre til å prestere bedre samtidig som dere har det gøy og inspirerer hverandre til å bli bedre sammen. Og er ikke det egentlig veldig fint da? Å jobbe, svette, le og hjelpe hverandre mot et felles mål? Helt YPPERLIG, spør du meg! :D

 

I dag skal jeg vise dere setetøying (utadrotatorene i setet). I løpet av de nærmeste dagene slenger jeg inn bakside lår (hamstringsmuskulaturen), og i neste uke skal jeg også vise innside lår (adduktormuskulaturen). JIPPI! Jeg sier et stort JA til et mykere Norge som samtidig samarbeider for å nå frem til måla sine!:) Før jeg forklarer hvordan tøyeøvelsen utføres, ønsker jeg å forklare et prinsipp som er gull verdt å vite når man tøyer strukturert:

 

Press-slipp-metoden

Dette her er helt genialt, og fungerer ekstra godt når man tøyer med en partner. Det er litt vanskelig å forklare, men jeg skal se om jeg får filmet det og lagt inn på bloggen når jeg er hjemme igjen fra Riga i september. Men inntil da så håper jeg de fleste av dere forstår forklaringen min her:

 

Den som blir tøyd blir først ført inn i ytterposisjonen, og får i cirka 30 sekund tid til å senke skuldrene, puste rolig og fokusere på å slappe av. Så sier partneren at den som blir tøyd skal ha et lett-moderat press imot trykket til partneren i ca 5 sekund. Dette vil si at den som blir tøyd skal prøve å presse beinet sitt tilbake til utgangsposisjonen (altså helt motsatt vei) uten at det faktisk skjer en stor bevegelse. Tøyepartneren holder igjen med en god motstand, slik at det ikke skjer en for stor bevegelse hos den som blir tøyet. Hvorfor gjøre dette da, spør du? Fordi: Å kontrahere den muskulaturen som egentlig skal strekkes, fører til at muskulaturen myyye lettere slipper taket og få økt strekk. Når disse 5 sekundene er ferdig presset, så puster du roooolig og tungt ut samtidig som du slipper alt av spenninger. Partneren din fører da benet ditt enda noen hakk nærmere målet. Husk: å puste ut er det viktigste du gjør i denne prosessen. Du kommer ikke langt uten å puste og slappe av :)

 

Jeg anbefaler dere å gjenta hele prosessen 3 ganger. Husk at den som blir tøyd må få sjansen til å slippe i posisjonen og være mottakelig for en ny presserunde. Det er tross alt nesten som fødsel, dette her..;)

 

Partnertøying av setemuskulatur

Si hallo til Camilla i dag! Hun er mitt tøyeoffer ♥

 

STEG 1: Utgangsposisjonen

Utgangsposisjonen vises på bildet ovenfor ↑. Jeg holder den ene hånden på kneet, og den andre hånden på ankelen til Camilla. Det er litt vanskelig å se posisjonen på dette bildet, men kneet skal være rotert ut til siden.

 

STEG 2: Plasser beina dine på tøyeofferet

Jeg plasserer det ene benet foran kneet og det andre benet bak foten til Camilla, slik som vist på bildet ovenfor ↑. Benet til Camilla er fortsatt utadrotert.





STEG 3: Før tøyeofferet inn i tidenes rumpestrekk

Følg nøye med nå: Ser dere mitt venstre kne som støtter Camilla sitt kne? Det skal jeg presse litt bak. Mitt høyre kne (det som er bak Camillas fot) skal legge et press frem, eller lettere sagt i retning Camillas hode. Når denne posisjonen er nådd, kan jeg føre hele Camillas ben (altså hele "pakken") frem mot hennes overkropp.

Kort forklart: tøyeofferets kne skal være like langt fra overkroppen som hennes fot er. Selvsagt er noen for stive til å klare dette, men å bare bli beveget i retningen av der man skal være, er supert for å bli mykere.

 

STEG 4: Press-slipp-metoden

Vel bekomme ;)

 

♥ Har dere husket å gi meg deres stemme i dag på Shapeup-jenta? :D Hvis ikke, så kan dere stemme på direktelink HER

 

// Følg "Stem på Karoline som Shapeup-jenta 2015" på Facebook //

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits