Morsom, kreativ og kanoneffektiv partnertying. DEL 1: Rumpa!



N er jeg kanskje litt for bombastisk, men akkurat dette har jeg faktisk GOD grunn til mene: Partnertying er veien g i 99% av tilfellene hvis du vil ha best og raskest effekt p tyefronten. Grunnen til denne pstanden, er at du ikke orker presse deg selv p samme mte om du tyer alene. Med mindre du er heeelt r da, eller muligens litt selvsadistisk? Det er i grunn samme greia som nr du har PT eller en treningspartner hvor samarbeidet fungerer bra: dere presser hverandre til prestere bedre samtidig som dere har det gy og inspirerer hverandre til bli bedre sammen. Og er ikke det egentlig veldig fint da? jobbe, svette, le og hjelpe hverandre mot et felles ml? Helt YPPERLIG, spr du meg! :D

I dag skal jeg vise dere setetying (utadrotatorene i setet). I lpet av de nrmeste dagene slenger jeg inn bakside lr (hamstringsmuskulaturen), og i neste uke skal jeg ogs vise innside lr (adduktormuskulaturen). JIPPI! Jeg sier et stort JA til et mykere Norge som samtidig samarbeider for n frem til mla sine!:) Fr jeg forklarer hvordan tyevelsen utfres, nsker jeg forklare et prinsipp som er gull verdt vite nr man tyer strukturert:

Press-slipp-metoden

Dette her er helt genialt, og fungerer ekstra godt nr man tyer med en partner. Det er litt vanskelig forklare, men jeg skal se om jeg fr filmet det og lagt inn p bloggen nr jeg er hjemme igjen fra Riga i september. Men inntil da s hper jeg de fleste av dere forstr forklaringen min her:

Den som blir tyd blir frst frt inn i ytterposisjonen, og fr i cirka 30 sekund tid til senke skuldrene, puste rolig og fokusere p slappe av. S sier partneren at den som blir tyd skal ha et lett-moderat press imot trykket til partneren i ca 5 sekund. Dette vil si at den som blir tyd skal prve presse beinet sitt tilbake til utgangsposisjonen (alts helt motsatt vei) uten at det faktisk skjer en stor bevegelse. Tyepartneren holder igjen med en god motstand, slik at det ikke skjer en for stor bevegelse hos den som blir tyet. Hvorfor gjre dette da, spr du? Fordi: kontrahere den muskulaturen som egentlig skal strekkes, frer til at muskulaturen myyye lettere slipper taket og f kt strekk. Nr disse 5 sekundene er ferdig presset, s puster du roooolig og tungt ut samtidig som du slipper alt av spenninger. Partneren din frer da benet ditt enda noen hakk nrmere mlet. Husk: puste ut er det viktigste du gjr i denne prosessen. Du kommer ikke langt uten puste og slappe av :)

Jeg anbefaler dere gjenta hele prosessen 3 ganger. Husk at den som blir tyd m f sjansen til slippe i posisjonen og vre mottakelig for en ny presserunde. Det er tross alt nesten som fdsel, dette her..;)

Partnertying av setemuskulatur

Si hallo til Camilla i dag! Hun er mitt tyeoffer ♥

STEG 1: Utgangsposisjonen

Utgangsposisjonen vises p bildet ovenfor ↑. Jeg holder den ene hnden p kneet, og den andre hnden p ankelen til Camilla. Det er litt vanskelig se posisjonen p dette bildet, men kneet skal vre rotert ut til siden.

STEG 2: Plasser beina dine p tyeofferet

Jeg plasserer det ene benet foran kneet og det andre benet bak foten til Camilla, slik som vist p bildet ovenfor ↑. Benet til Camilla er fortsatt utadrotert.





STEG 3: Fr tyeofferet inn i tidenes rumpestrekk

Flg nye med n: Ser dere mitt venstre kne som sttter Camilla sitt kne? Det skal jeg presse litt bak. Mitt hyre kne (det som er bak Camillas fot) skal legge et press frem, eller lettere sagt i retning Camillas hode. Nr denne posisjonen er ndd, kan jeg fre hele Camillas ben (alts hele "pakken") frem mot hennes overkropp.

Kort forklart: tyeofferets kne skal vre like langt fra overkroppen som hennes fot er. Selvsagt er noen for stive til klare dette, men bare bli beveget i retningen av der man skal vre, er supert for bli mykere.

STEG 4: Press-slipp-metoden

Vel bekomme ;)

♥ Har dere husket gi meg deres stemme i dag p Shapeup-jenta? :D Hvis ikke, s kan dere stemme p direktelink HER

// Flg "Stem p Karoline som Shapeup-jenta 2015" p Facebook //

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits