Tidenes heftigste balløvelse



Denne øvelsen er genial! Jeg er den typen person som liker å blande og mikse ulike øvelser og bevegelser sammen når jeg trener. For meg blir alltid økten mye morsommere når man finner nye måter å trene på. Det skaper variasjon og kreativitet samtidig som man svetter. Og er ikke det moro og praktisk, så vet ikke jeg :D

 

Dette er derfor to ulike øvelser jeg har satt sammen. Øvelsen er steike fæl, men utrolig fin for å styrke hele kroppen. Den passer best for dem som har et godt muskelgrunnlag fra før av. Dette er fordi man ikke bør begynne med en såpass høy vanskelighetsgrad før man for eksempel klarer armhevninger på gulvet med god teknikk.

 

 

Let me represent to you:

Push up toe touch på treningsball




Så langt er det greit forståelig? Ha føttene plassert på ballen og gjør en push up. Pass på å holde senteret stabilt og forleng rygg og nakke. Å gjøre push up med opphøyde bein gir mer vekt ned mot overkroppen, som vil si at det er tyngre for armene dine. Når du har kommet opp igjen, går du over til å gjøre "toe touch": ↓↓↓






Dette vil si, at du holder overkroppen i ro (med hele tiden en stolt og god holdning), samtidig som det ene benet ditt løftes rolig fra ballen. Før benet ned mot gulvet til du treffer det, og før så foten opp igjen på ballen. Gjenta samme på andre siden.

PS: Prøv å unngå å "deise" foten ned i gulvet. Tenk at du skal ha en så god kontroll at du kan langsomt ta foten ned og opp igjen uten at det høres når foten treffer gulvet, eller at det sees med bevegelser i overkroppen.

 

Så øvelsen blir som følger:

Push up → toe touch høyre fot → toe touch venstre fot

Ønsker du å videreføre øvelsen, kan du også legge til kneetuck eller håndstående på ball etter at du har gjort disse øvelsene. Les mer om disse øvelsene i et av mine tidligere blogginnlegg HER.

 

Repetisjon og sett?

Dette går på hvor sterk du er og hva du ønsker med treningen din, så det blir helt feil for meg å gi et spesifikt tips til alle. MEN et annet tips kan jeg gi! Når du kjenner at du er så sliten at du ikke utfører øvelsen teknisk korrekt lenger, da er det på tide med et pust i bakken. Kjenner du at det er slik helt fra starten av, så anbefaler jeg deg å jobbe med styrken din i mage/rygg og skulderbuen med lettere øvelser frem til du blir sterk nok til å mestre øvelsen korrekt. Det er veldig dumt å få skader fordi man er for ivrig og utålmodig :)

 

 

♥ Ønsker du å gi meg en stemme i Shapeup-jenta konkurransen, så kan dere stemme hver dag frem til 6. september på linken *HER*

 

// Følg "Stem på Karoline som Shapeup-jenta 2015" //

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits