Ukens favorittøvelse -Utfallshopp!




Jeg har et elsk-hat-forhold til denne øvelsen. Jeg pleier av og til å legge utfallshopp som avslutningsøvelsen i et trisett eller giantsett når jeg har benøkter. Trisett betyr tre øvelser på rad og giantsett betyr maaange øvelser på rad før pause. Jeg kan informere dere om at dette er ikke for dem som hadde blitt flaue av å automatisk komme med halvkvalte og forpeste banneord på treningsstudioet. Fytti kaleisen, det er slitsomt! Jeg tror muligens at jeg har et elsk-hat-forhold til meg selv også, for når jeg gjør utfallshopp pleier jeg også ofte å holde vekter over hodet. Jeg kan dermed sagt rett og slett ikke være riktig klok. Haha! Neida, alle som kjenner meg vet at jeg har arvet faren min når det kommer til å overdrive. Øvelsen er ikke sååå fæl, den er faktisk ganske moro og veeeldig effektiv!:)

 

Teknikk og utførelse

Du kjører i prinsippet samme teknikk som ved vanlig splittknebøy og utfall. Dette vil si at fremre kne hverken skal vippe inn/ut eller frem foran tær. Grunnen til dette er for at belastningen i kneet ikke skal bli for stor.

Start med å gå ned i en splittknebøy, slik som vist på første bildet nedenfor her↓. Kort forklart er dette en slags "frierposisjon". Spark så fra med begge bein og hopp opp. I luften skifter du beinstilling som en sprellende blekksprut slik at foten som var bak, nå er fremme. Du lander deretter i samme "frierposisjon" igjen, bare at du nå har byttet side på beinstillingen.

NB: Pass på at du ikke smeller bakre kne ned i underlaget, men prøv allikevel å kom så dypt ned du klarer uten å slå deg.

NB2: Prøv å land så lydløst som mulig. Det blir økt press i leddene om du høres ut som en hoppende elefant =). Dette trenger definitivt ikke å ha noe med din egen vekt å gjøre. Jeg har sett personer som er lette som fjær som hopper som om de har lyst å trampe hull i gulvet under seg. Å hoppe lydløst går for det meste på teknikk og å være observant :)








Ser dere hvordan jeg skifter bein? For å gjøre øvelsen tyngre kan dere ha en stor vekt i hendene over hodet eller hantler i armene. Du kan også bruke første trinnet i en trapp til å hoppe opp med fremste ben på.



YEAH! Håper dere får en aktiv og kanonmorsom helg!:) På mandag er det jammen skolestart igjen. Wææ! Jeg gleder meg til å tilbringe mesteparten av min våkne tilstand i dansesalen igjen. Det blir gøy og slitsomt og fantastisk. Alt på en gang =)

 

Her er forresten utfallshoppbildene lagt sammen i raserfart, slik at det nesten ser ut som en hakkete film :)




Vi snakkes :)

 

#shapeupjenta2015 #shapeupnorge #trening #favorittøvelse #øvelse #trening #helse #utfall #treningute #motivasjon #treningsinspirasjon

4 kommentarer

T.G.I.Frida

14.08.2015 kl.16:19

Har et elsk-hat-forhold til denne øvelsen, den er veldig bra og effektiv ihvertfall, hehe :)

Karoline Aspaas Kvinnesland

14.08.2015 kl.23:38

T.G.I.Frida: Definitivt! Da er vi helt enige om dette, hehe!:)

Tante Pauli

16.08.2015 kl.23:39

Imponerende flott dikt Karoline. Ny poet i familien !

Karoline Aspaas Kvinnesland

17.08.2015 kl.09:22

Tusen takk Tante Pauli :) Plutselig slår jeg til vet du! Hehe :)

Skriv en ny kommentar

hits