Hvordan g ned i fettprosent




Dette er egentlig en tittel jeg ikke liker. Det finnes s utallig mange, bde unge og gamle der ute som tror de m slanke seg nr de egentlig er helt normalvektige. Derfor m jeg spesifikt si, og dette er avgjrende: er du normalvektig, s synes jeg du rett og slett skal la vre lese dette innlegget. Prv heller leve et balansert og sunt liv, samt legg fokuset i treningsglede og et variert kosthold. Prv ikke bukke under for kroppshysteriet som er s altoppslukende i dag. S lenge helsen din er god, s burde dette vre godt nok!:)



Nr dette er sagt, s er det dessverre mange i Norge og resten av verden som er overvektige. Forskning viser gang p gang at overvekten dessverre bare ker. Slik jeg ser det, har vi to "ekstremer" her. I den ene enden har vi dem som fr for lite fysisk aktivitet og spiser for mye usunn mat, mensi den andre enden finnes det dem som er sykelig opptatt av kaloriinntak, utseende og trening. Begge tilfelleneer etter min mening alvorlige, og representerer en livsstil som ikke er balansert nok for f en god og positiv helsegevinst.


Dette innlegget er til dere der ute som er overvektige og som enda ikke har funnet lsningen p hvordan leve et balansert og sunt liv. Den er til dere som prver komme i gang med trening og sunt kosthold, men som av en eller annen grunn ikke klarer holde det gende. Det er til dere som har et kronisk drstokkmil-syndrom og som har opplevd jojo-vekta litt for mange ganger.



Jeg vil hjelpe dere komme i gang! Ikke for at dere ndvendigvis skal f "idealkroppen", men fordi jeg har troen p at man fr et mye bedre liv nr man finner gleden i vre fysisk aktiv, nr man spiser nringsrikmat og fler mestring i hverdagen. I tillegg er det selvsagt avgjrende hvordan sjansene for livstilssykdommer synker betraktelig nr man fr nok fysisk aktivitet og spiser sunn mat.



Jeg vil rett og slett hjelpe dere f et like kult helsekick som disse gladlaksene under her! ↓ (Wihaa! S dere hva jeg gjorde der, eller?)


N er det snn at de tipsene jeg skriver i dette blogginnlegget ikke kommer til vre lsningen for alle. Dette er n av MANGE varianter avhvordan man kan sette i gang. Men kan dette blogginnlegget hjelpe n av dere som trenger en livsstilsendring, s skal jeg si meg veldig fornyd og glad!:)

Her er min filosofi nr det gjelder vektnedgang

Jeg har troa p at man ikke kan gjre alt p n gang. Nr man skal forandre levesett og livsstil, br man ta det gradvis for at ikke presset og fallhyden skal bli for stor. Jeg presenterer tips til hvordan man rolig kan snu om p tankegangen og gjremlene i livet. Her finnes det ingen "magiske g-ned-i-vekt-piller" eller slankekurer som bare frer til jojo-vekten. Her gjelder det om sakte, men sikkert trene opp mentaliteten til snu om p alle de sm (men viktige) valgene man gjr i livet. Og s vre mer bevisst p valgene man tar resten av livet. Jeg skal ikke sukkerlegge det hele, for det er tross alt en god grunn til at mange synes dette er vanskelig. Selvsagt er det vanskelig! Roma ble tross alt ikke bygd p en dag. Det er hardt arbeid, det tar mye fokus i starten og man mhele tidenjobbe med mentaliteten. Det positive er (og her kommer lyset i tunnellen): Nr dere har kommet til det punktet at kroppen og sinnet har vendt seg til den nye livsstilen, s er det ikke like mye arbeid lenger. Alts, misforst meg rett: du m selvsagt fortsette trene og spise nringsrikt, men poenget er at det n faller mer naturlig gjre det. Man trenger ikke tenke s mye lenger p ta de rette valgene, for sinnet og kroppen er n stilt inn p det jeg s fint kaller "den sunne autopiloten". Dette er i hvert fall min personlige mening. Kroppen kjenner at den har s godt av den fysiske aktiviteten og den nringsrike kosten. Det fles rett og slett utroliggodtforbde kropp og sinn!

Sprsmlene du brstille deg, er disse:

Hvor lyst har du til gjre en livsstilsendring?

Er det verdt alt arbeidet?

Jeg hper selvsagt at du nroper"JA!" med blokkbokstaver og det hele. For hvis du virkelig nsker dette, s er det selvsagt mulig! Du m bare finne din mte gjre det p, og du m ha troen p at du klarer det s lenge du er mlbevisst og motivert.



Her er en av mange fremgangsmter, som forhpentligvis kan fungere for deg! =)


FORBEREDELSER FR DU STARTER


Hovedml og delml
Still deg et hovedml langt frem i tid. Det sprs hvordan utgangspunktet ditt er og hva du nsker, men kanskje alt fra 6 mneder til 2 r? Skriv ogs ned delml som du skal forholde deg til underveis. Delmlene er avgjrende for klare dette, for hovedmlet er ofte for stort og for langt frem i tid til at motivasjonen holder seg oppe. Eksempel p delml kan vre: g x langt, ta x reps, midjeml, vektnedgang, g opp x antall fjell / p x antall turer / x antall treningskter innen x dato. Get my drift?



Startresultater
Ta bilde og registrer vekt om morgenen dagen fr du starter. Ml deg rundt midje, vre lr, overarm og rumpa. Skriv ned datoen og mlene og legg de LANGT bort. Ikke gjr dette igjen fr det minst har gtt 3 uker. Du kan ogs for eksempel bruke ei dongeribukse som sitter perfekt p deg n, som du kan sammenligne eventuell forandringneste gang du tester deg.



Logg
Fr du starter, skriv ned hvordan du fler deg og hvorfor det er viktig for deg f en livsstilsendring. Dette kan du lese igjen nr du fler det blir vanskelig holde det gende.


Og ikke minst:
Snakk med familie og venner om at du skal prve gjre viktige forandringer i livet ditt, og spr om de kan hjelpe deg ved ikke friste med usunne valg. Det er mye lettere nr man har sttte fra de nrmeste. Dere kan ogs lage mat og trene sammen for bidra med moralsk sttte og positivt nrvr.


SLIK GJR DU:


Under her har jeg ramset opp20 ulike tips til hvordan du kan rolig vende om tankegangen, samt innfre fysisk aktivitet og sunnere mltider i hverdagen uten at det skal ta noe srlig ekstra tid.


OBS: IKKE start med alle 20 p n gang! Det blir alt for mye tenke p. Grunnen til at jeg gir s mange tips, er fordi du da kan velge ut for eksempel de 3 tiltakene du fler er lettest starte med. Gjr s disse 3 i en uke. Nr du har klart dette, legger du til for eksempel 2 nye. Det vil si at andre uken s gjr du 5 av disse tiltakene. Slik kan du bygge p og rolig vende om tankegangen din. g ned i fettprosentskjer tross alt ikke over natten. Man m vre tlmodig og hvert minutt av dagen m man jobbe med motivasjonen. Det er hardt arbeid, men jeg har troa p at du kan klare det. Og det hper jeg du ogs har! Disse tipsene er veldig generelle, og noen vil sikkert ikke passe for deg og din hverdag. Hvis du finnernoen andre tiltak selv som du vet er gode og sunne alternativer, s for all del: kjr p!:)


20 Tips du kan innfre i hverdagen


1)Parker litt lenger borte fra butikken og jobb enn du ville vanligvis gjort. Eventuelt g av et trikkestopp / busstopp fr hver vei. Bor du i nrheten av jobb / skole / matbutikken, anbefaler jeg at du gr eller sykler fast.


2)Unng g p matbutikken nr du er sulten, slik at du slipper undvendig mye cravings og fristelser hvor enn du snur deg


3)Lag lunsj til neste dag p jobb / skole, for eksempel rester fra middagen


4)Bytt til "lette" produkter: lettrmme, lettl etc, samt grove produkter: 100% grovt brd / grovt knekkebrd, havre og fiber


5) Benytt tiden du sitter i bilk eller p bussen til gjreknipevelser for kjernemuskulaturen


6)Velg alltid trappene i stedet for heis


7)Hver gang du fr lyst p noe usunt: ta en tur ned til postkassen og tilbake igjen fr du velger spise det usunne. Da fr du tid til gjre et mer bevisst valg (pluss du fr litt ekstra trim).


8)Kast alle usunne fristelser i hjemmet og ikke minst: la vre kjpe det inn


9)Velg st oppreist p bussen, da fr du trent kjernemuskulaturen og balansen uten sette av ekstratid


10)Legg til minst n grnnsak til hvert mltid. For eksempel agurk / paprika p skiven, en gulrot sammen med lunsjen, en liten salat eller brokkoli som en del av middagen


11)F med barna ut i naturen og bli med p aktivitetene minst 3 ganger i uken


12)Velg ett mltid til dagen som du skal bevisst gjre sunt. Finn noe som du synes smaker godt og som du faktisk har lyst p. Det finnes mye matinspirasjon p ulike matblogger og i kokebker. Synes du dette blir for lett, s velger du selvsagt flere mltider til dagen som skal vrenringsrike.


13)Hver gang du er "fysen" p kvelden, kan du bytte chipsen ut med delte grnnsaker og dip (og da kanskje teste ut lett kesam?)


14)Ta 5 utfall og 5 kneby til dagen p et fast tidspunkt som passer for deg, for eksempel fr du skal dusje / fr middag / nr du str opp om morgenen. k repetisjonsantall eller legg til noen flere velser hvis du trenger mer utfordring.


15)G en tur i naturen / utfr en treningskt fast 1 gang i uken, eller selvsagt mer hvis du har mulighet


16)Hvis du har rd: kjp stegteller, pulsklokke, nye treningsklr etc. Dette hjelper ofte p motivasjonen


17)Ha mlet ditt hengende p kjleskapet, speilet, synlig i lommeboken eller lignende, slik at du blir minnet p atdu m jobbe dedikert og mlbevisst


18)Hver gang du setter deg ned: reis deg opp og sett deg ned noen ekstra ganger (det blir mange kneby til dagen!)


19)St p n fot nr du pusser tennene


20)Skriv ned 5 positive ting om deg selv hver kveld fr du legger deg. Det kan for eksempel vre skryt av at du klarte gjre punktene dine, eventuelle gode og sunne valg du tok den dagen, at du fortsatt rlig kan si at du jobber for vende om livet ditt og s videre. Kort sagt: prv f frem mest mulig positivt i mten du prver tenke nytt. Dette kan bidra til at du blir mer observant p gjre gode og sunne valg p dagen ogs.



Jeg slenger inn ett siste tips ogs, jeg! Dette hper jeg du gjr uansett hvilke tiltak du nsker prve ut: skaff deg en personlig trener / fysioterapeut / en aktivitetsgruppe eller ernringsfysiolog som du blir aktivt fulgt opp av over en lengre periode. ha en person som kan faget sitt, som motiverer deg og som kan tilrettelegge til deg og din situasjon er veldig mye mer motiverende enn gjre alt helt alene. De pusher deg mer enn du ville gjort selv, og du fr en person aktivt forholde bde deg selv og mlene dine til. Er det ikke verdt pengene og den ene timen i uken for at du skal f et bedre liv og en bedre helse?

Veien videre


Nr du til slutt automatisk er mer observant i hverdagen og fler at du begynner f mer kontroll over bde det mentale og fysiske aspektet: ja, da er det bare ke vanskelighetsgraden! Meld deg inn i et treningssenter? Bedriftslag? Ta familien til nrmeste klatrepark? Start selv en gruppe med det som DU synes kan vre givende gjre av aktivitet? Her er det bare fantasien som stopper.


Som sagt: det gjelder ikke om aldri kose seg med fredagspizzaen, eller ikke kunne ta seg en sjokolade til lrdagsfilmen. Det gjelder ikke om f det som mangekaller "sommerkroppen" eller ikke kunne vre sosial fordi du trener mesteparten av kvelden. Her gjelder det om ha et godt liv! Og tro meg, du har et bedre liv om helsen er i boks ☺



#trening #livsstilsendring #fettprosent #aktivitet #fysiskaktivitet #treningsml #helse

3 kommentarer

emagmagasinet

10.09.2015 kl.21:03

Flott skrevet:)

Karoline Aspaas Kvinnesland

11.09.2015 kl.15:21

emagmagasinet: Tusen takk!:)

Purvis

12.09.2015 kl.17:23

Mye tekst for enkel problemstilling. Svaret et "spis mindre".

Skriv en ny kommentar

hits