Hvordan gå ned i fettprosent



 
 

Dette er egentlig en tittel jeg ikke liker. Det finnes så utallig mange, både unge og gamle der ute som tror de må slanke seg når de egentlig er helt normalvektige. Derfor må jeg spesifikt si, og dette er avgjørende: er du normalvektig, så synes jeg du rett og slett skal la være å lese dette innlegget. Prøv heller å leve et balansert og sunt liv, samt legg fokuset i treningsglede og et variert kosthold. Prøv å ikke bukke under for kroppshysteriet som er så altoppslukende i dag. Så lenge helsen din er god, så burde dette være godt nok!:)



Når dette er sagt, så er det dessverre mange i Norge og resten av verden som er overvektige. Forskning viser gang på gang at overvekten dessverre bare øker. Slik jeg ser det, har vi to "ekstremer" her. I den ene enden har vi dem som får for lite fysisk aktivitet og spiser for mye usunn mat, mens i den andre enden finnes det dem som er sykelig opptatt av kaloriinntak, utseende og trening. Begge tilfellene er etter min mening alvorlige, og representerer en livsstil som ikke er balansert nok for å få en god og positiv helsegevinst.

 


Dette innlegget er til dere der ute som er overvektige og som enda ikke har funnet løsningen på hvordan å leve et balansert og sunt liv. Den er til dere som prøver å komme i gang med trening og sunt kosthold, men som av en eller annen grunn ikke klarer å holde det gående. Det er til dere som har et kronisk dørstokkmil-syndrom og som har opplevd jojo-vekta litt for mange ganger.



Jeg vil hjelpe dere å komme i gang! Ikke for at dere nødvendigvis skal få "idealkroppen", men fordi jeg har troen på at man får et mye bedre liv når man finner gleden i å være fysisk aktiv, når man spiser næringsrik mat og føler mestring i hverdagen. I tillegg er det selvsagt avgjørende hvordan sjansene for livstilssykdommer synker betraktelig når man får nok fysisk aktivitet og spiser sunn mat.



Jeg vil rett og slett hjelpe dere å få et like kult helsekick som disse gladlaksene under her! ↓ (Wihaa! Så dere hva jeg gjorde der, eller?)


Nå er det sånn at de tipsene jeg skriver i dette blogginnlegget ikke kommer til å være løsningen for alle. Dette er én av MANGE varianter av hvordan man kan sette i gang. Men kan dette blogginnlegget hjelpe én av dere som trenger en livsstilsendring, så skal jeg si meg veldig fornøyd og glad!:)

 

Her er min filosofi når det gjelder vektnedgang

Jeg har troa på at man ikke kan gjøre alt på én gang. Når man skal forandre levesett og livsstil, bør man ta det gradvis for at ikke presset og fallhøyden skal bli for stor. Jeg presenterer tips til hvordan man rolig kan snu om på tankegangen og gjøremålene i livet. Her finnes det ingen "magiske gå-ned-i-vekt-piller" eller slankekurer som bare fører til jojo-vekten. Her gjelder det om å sakte, men sikkert trene opp mentaliteten til å snu om på alle de små (men viktige) valgene man gjør i livet. Og så å være mer bevisst på valgene man tar resten av livet. Jeg skal ikke sukkerlegge det hele, for det er tross alt en god grunn til at mange synes dette er vanskelig. Selvsagt er det vanskelig! Roma ble tross alt ikke bygd på en dag. Det er hardt arbeid, det tar mye fokus i starten og man må hele tiden jobbe med mentaliteten. Det positive er (og her kommer lyset i tunnellen): Når dere har kommet til det punktet at kroppen og sinnet har vendt seg til den nye livsstilen, så er det ikke like mye arbeid lenger. Altså, misforstå meg rett: du må selvsagt fortsette å trene og spise næringsrikt, men poenget er at det nå faller mer naturlig å gjøre det. Man trenger ikke å tenke så mye lenger på å ta de rette valgene, for sinnet og kroppen er nå stilt inn på det jeg så fint kaller "den sunne autopiloten". Dette er i hvert fall min personlige mening. Kroppen kjenner at den har så godt av den fysiske aktiviteten og den næringsrike kosten. Det føles rett og slett utrolig godt for både kropp og sinn!

 

Spørsmålene du bør stille deg, er disse:

Hvor lyst har du til å gjøre en livsstilsendring?

Er det verdt alt arbeidet?

 

Jeg håper selvsagt at du nå roper "JA!" med blokkbokstaver og det hele. For hvis du virkelig ønsker dette, så er det selvsagt mulig! Du må bare finne din måte å gjøre det på, og du må ha troen på at du klarer det så lenge du er målbevisst og motivert.



Her er en av mange fremgangsmåter, som forhåpentligvis kan fungere for deg! =)


FORBEREDELSER FØR DU STARTER


Hovedmål og delmål
Still deg et hovedmål langt frem i tid. Det spørs hvordan utgangspunktet ditt er og hva du ønsker, men kanskje alt fra 6 måneder til 2 år? Skriv også ned delmål som du skal forholde deg til underveis. Delmålene er avgjørende for å klare dette, for hovedmålet er ofte for stort og for langt frem i tid til at motivasjonen holder seg oppe. Eksempel på delmål kan være: gå x langt, ta x reps, midjemål, vektnedgang, gå opp x antall fjell / på x antall turer / x antall treningsøkter innen x dato. Get my drift?



Startresultater
Ta bilde og registrer vekt om morgenen dagen før du starter. Mål deg rundt midje, øvre lår, overarm og rumpa. Skriv ned datoen og målene og legg de LANGT bort. Ikke gjør dette igjen før det minst har gått 3 uker. Du kan også for eksempel bruke ei dongeribukse som sitter perfekt på deg nå, som du kan sammenligne eventuell forandring neste gang du tester deg.



Logg
Før du starter, skriv ned hvordan du føler deg og hvorfor det er viktig for deg å få en livsstilsendring. Dette kan du lese igjen når du føler det blir vanskelig å holde det gående.


Og ikke minst:
Snakk med familie og venner om at du skal prøve å gjøre viktige forandringer i livet ditt, og spør om de kan hjelpe deg ved å ikke friste med usunne valg. Det er mye lettere når man har støtte fra de nærmeste. Dere kan også lage mat og trene sammen for å bidra med moralsk støtte og positivt nærvær.


SLIK GJØR DU:


Under her har jeg ramset opp 20 ulike tips til hvordan du kan rolig vende om tankegangen, samt innføre fysisk aktivitet og sunnere måltider i hverdagen uten at det skal ta noe særlig ekstra tid.


OBS: IKKE start med alle 20 på én gang! Det blir alt for mye å tenke på. Grunnen til at jeg gir så mange tips, er fordi du da kan velge ut for eksempel de 3 tiltakene du føler er lettest å starte med. Gjør så disse 3 i en uke. Når du har klart dette, legger du til for eksempel 2 nye. Det vil si at andre uken så gjør du 5 av disse tiltakene. Slik kan du bygge på og rolig vende om tankegangen din. Å gå ned i fettprosent skjer tross alt ikke over natten. Man må være tålmodig og hvert minutt av dagen må man jobbe med motivasjonen. Det er hardt arbeid, men jeg har troa på at du kan klare det. Og det håper jeg du også har! Disse tipsene er veldig generelle, og noen vil sikkert ikke passe for deg og din hverdag. Hvis du finner noen andre tiltak selv som du vet er gode og sunne alternativer, så for all del: kjør på!:)


20 Tips du kan innføre i hverdagen


1)   Parker litt lenger borte fra butikken og jobb enn du ville vanligvis gjort. Eventuelt gå av et trikkestopp / busstopp før hver vei. Bor du i nærheten av jobb / skole / matbutikken, anbefaler jeg at du går eller sykler fast.


2)   Unngå å gå på matbutikken når du er sulten, slik at du slipper unødvendig mye cravings og fristelser hvor enn du snur deg


3)   Lag lunsj til neste dag på jobb / skole, for eksempel rester fra middagen


4)   Bytt til "lette" produkter: lettrømme, lettøl etc, samt grove produkter: 100% grovt brød / grovt knekkebrød, havre og fiber


5)   Benytt tiden du sitter i bilkø eller på bussen til å gjøre knipeøvelser for kjernemuskulaturen


6)   Velg alltid trappene i stedet for heis


7)   Hver gang du får lyst på noe usunt: ta en tur ned til postkassen og tilbake igjen før du velger å spise det usunne. Da får du tid til å gjøre et mer bevisst valg (pluss du får litt ekstra trim).


8)   Kast alle usunne fristelser i hjemmet og ikke minst: la være å kjøpe det inn


9)   Velg å stå oppreist på bussen, da får du trent kjernemuskulaturen og balansen uten å sette av ekstra tid


10)   Legg til minst én grønnsak til hvert måltid. For eksempel agurk / paprika på skiven, en gulrot sammen med lunsjen, en liten salat eller brokkoli som en del av middagen


11)   Få med barna ut i naturen og bli med på aktivitetene minst 3 ganger i uken


12)   Velg ett måltid til dagen som du skal bevisst gjøre sunt. Finn noe som du synes smaker godt og som du faktisk har lyst på. Det finnes mye matinspirasjon på ulike matblogger og i kokebøker. Synes du dette blir for lett, så velger du selvsagt flere måltider til dagen som skal være næringsrike.


13)   Hver gang du er "fysen" på kvelden, kan du bytte chipsen ut med delte grønnsaker og dip (og da kanskje teste ut lett kesam?)


14)   Ta 5 utfall og 5 knebøy til dagen på et fast tidspunkt som passer for deg, for eksempel før du skal dusje / før middag / når du står opp om morgenen. Øk repetisjonsantall eller legg til noen flere øvelser hvis du trenger mer utfordring.


15)   Gå en tur i naturen / utfør en treningsøkt fast 1 gang i uken, eller selvsagt mer hvis du har mulighet


16)   Hvis du har råd: kjøp stegteller, pulsklokke, nye treningsklær etc. Dette hjelper ofte på motivasjonen


17)   Ha målet ditt hengende på kjøleskapet, speilet, synlig i lommeboken eller lignende, slik at du blir minnet på at du må jobbe dedikert og målbevisst


18)   Hver gang du setter deg ned: reis deg opp og sett deg ned noen ekstra ganger (det blir mange knebøy til dagen!)


19)   Stå på én fot når du pusser tennene


20)   Skriv ned 5 positive ting om deg selv hver kveld før du legger deg. Det kan for eksempel være skryt av at du klarte å gjøre punktene dine, eventuelle gode og sunne valg du tok den dagen, at du fortsatt ærlig kan si at du jobber for å vende om livet ditt og så videre. Kort sagt: prøv å få frem mest mulig positivt i måten du prøver å tenke nytt. Dette kan bidra til at du blir mer observant på å gjøre gode og sunne valg på dagen også.



Jeg slenger inn ett siste tips også, jeg! Dette håper jeg du gjør uansett hvilke tiltak du ønsker å prøve ut: skaff deg en personlig trener / fysioterapeut / en aktivitetsgruppe eller ernæringsfysiolog som du blir aktivt fulgt opp av over en lengre periode. Å ha en person som kan faget sitt, som motiverer deg og som kan tilrettelegge til deg og din situasjon er veldig mye mer motiverende enn å gjøre alt helt alene. De pusher deg mer enn du ville gjort selv, og du får en person å aktivt forholde både deg selv og målene dine til. Er det ikke verdt pengene og den ene timen i uken for at du skal få et bedre liv og en bedre helse?

 

Veien videre


Når du til slutt automatisk er mer observant i hverdagen og føler at du begynner å få mer kontroll over både det mentale og fysiske aspektet: ja, da er det bare å øke vanskelighetsgraden! Meld deg inn i et treningssenter? Bedriftslag? Ta familien til nærmeste klatrepark? Start selv en gruppe med det som DU synes kan være givende å gjøre av aktivitet? Her er det bare fantasien som stopper.


Som sagt: det gjelder ikke om å aldri kose seg med fredagspizzaen, eller å ikke kunne ta seg en sjokolade til lørdagsfilmen. Det gjelder ikke om å få det som mange kaller "sommerkroppen" eller å ikke kunne være sosial fordi du trener mesteparten av kvelden. Her gjelder det om å ha et godt liv! Og tro meg, du har et bedre liv om helsen er i boks ☺

 



#trening #livsstilsendring #fettprosent #aktivitet #fysiskaktivitet #treningsmål #helse

3 kommentarer

emagmagasinet

10.09.2015 kl.21:03

Flott skrevet:)

Karoline Aspaas Kvinnesland

11.09.2015 kl.15:21

emagmagasinet: Tusen takk!:)

Purvis

12.09.2015 kl.17:23

Mye tekst for enkel problemstilling. Svaret et "spis mindre".

Skriv en ny kommentar

hits