Supertips til hvordan bli mykere!




Se p konsentrasjonen, da.. Hjernen min sa sikkert: "Ikke faceplant, ikke faceplant, ikke faceplant"

Jeg er s priviligert at jeg faktisk har ftt foresprsel om skrive et tyeinnlegg! Det er kjempemoro f tilbakemeldinger og forslag, og SELVSAGT skal jeg lage ett og to og ti og hundre innlegg om tyning :) Men aller frst m jeg vre dnn rlig med dere: Jeg er ikke s myk (les: turnerniv). I forhold til normalbefolkningen er jeg selvsagt bevegelig, men i forhold til det dansere br vre, er jeg dessverre fortsatt for stiv. MEN de aller fleste av oss skal vel ikke bli dansere! Jeg har tross alt tyet siden jeg var liten, s noen tips har jeg ftt med meg i lpet av rene =) Det er vel uansett gy kunne barbere leggene med den ene foten opp langs veggen i yehyde? Og kunne bye seg ned for ta p skolissene uten f krampe i hamstrings hadde vel ogs vrt praktisk? Spesifikke tyevelser kommer om ikke s lenge, men frem til da kan dere lese litt om tyetips jeg har hatt mye nytte av opp gjennom rene.

Supertips til hvordan bli mykere

♥ Varm opp musklene fr du tyer

Vi dansere kan bruke forsiktig tyning som oppvarming, da fordi vi har som oftest god bevegelighet og muskler som er vant med pkjenningen. Dem som derimot ikke har tyd mye fr, br vre varme i kroppen og musklene p forhnd. Det trenger ikke vre mer enn en god oppvarming i 15-20 minutt. Du kan ogs tye etter en lett-medium hard treningskt. P de dagene du har svrt harde benkter, anbefaler jeg at du venter med den harde tyekta til stlheten har gitt seg.

♥ Ha p rolig og avslappende musikk

tye er ikke tidenes mest behagelige aktivitet (heheee). Derfor er det viktig gjre det s avslappende som mulig for f best effekt. Ha p rolig og avspennende musikk og gjerne tenn noen starinlys for gjre det koselig. Du kan ogs for eksempel tye etter et godt og varmt boblebad. Er jeg heeelt crazy p kvelden, har det ogs hendt at jeg har kost meg med et lite glass rdvin mens jeg tyer. Da tar det helt av p stuegulvet! Hoho. (Man fr tydeligvis ogs uproffesjonelle tips fra denne bloggeren..!)

♥ Vr obs p hvor du plasserer deg

", jeg er i veien, ja? Bare vent litt! Jeg m bare f foten ut av kraniet frst."


Det er ingenting som er s kjipt som n akkurat den posisjonen du nsker komme i, for s ende opp med mtte avbryte hele sulamitten for flytte deg. Dette er typisk p treningssenter hvis du plasserer deg i nrheten av en benk eller slynger som kanskje andre har lyst bruke fr du er ferdig med tyningen.

♥ Bruk det du har i nrheten som hjelp

Det er ofte godt ha noe litt opphyet holde i nr du tyer for ikke bli s sliten i armene. Du kan for eksempel bruke benk eller stol til lene deg p i de ulike posisjonene. Det er ogs smart bruke vegg til ulike tyevelser, enten til ha beina p eller som armsttte. Jeg skal vise ulike varianter i neste tyeinnlegg.


Eller, s kan du bare gjre som oss galne dansere tye p alt som er i nrheten... Etter x-antall timer i dansesalen pleier vi bli overtrtte, overslitne og muligens litt for kreative.. Resultatet?: "Etasjetying". ↑

♥ Mykt underlag og behagelige klr

Dette er alfa omega for meg. Har jeg hardt underlag nr jeg tyer, kommer jeg ikke til tye lenge. Man m som sagt lage det s behagelig som mulig nr man vet at selve tyingen kan vre litt ubehagelig. En myk matte eller et teppe er fint bruke som underlag, og gjerne ha p behagelige koseklr som gir god bevegelsesfrihet.

♥ Se p motiverende videoer mens du holder p

Dette er vel kanskje mer typisk for dansere. Vi setter p youtubevideoer og danseserier som inspirerer oss til fortsette tyingen: "Hvorfor er alle andre s mye mykere enn meg? jaaa, det er fordi de faktisk har tyd LENGE og HARDT og aldri gitt seg. Greit. Da fr vel jeg ogs gjre det, da."

♥ Ty med venner

tye med venner er skikkelig koselig og motiverende! Tyegjengen i danseklassen min for eksempel, pleier hjelpe og inspirere hverandre til n posisjonene. Det blir som en slags tyeteambuilding. Vi bestemmer sammen hvor lenge vi skal holde posisjonene og setter p stoppeklokke. Mens vi venter p at alarmen skal ringe som en reddende engel, s snakker vi om helt andre ting og prver legge fokuset p ha det gy. Det funker!:)


Litt drlig kamerakvalitet her, gitt. Jaja! Man trenger ikke vre supermyk for gjre dette. Sett fttene inntil hverandre, strekk armene mot hverandre og prv dra dere forsiktig inn mot hverandre. Kleeeeem♥ Koslig skal det vre! ↑

♥ F bedre bevegelighet ved gjre andre idretter / aktiviteter

For deg som virkelig hater tye; hva med teste ut yoga, dans, turn eller for eksempel martial arts? Slike aktiviteter og idretter bedrer bevegeligheten din ved vre i bevegelse, slik at du ikke ndvendigvis trenger tye spesifikt.

♥ PUST

Det de aller fleste gjr feil nr de tyer, er spenne alt de har i hele kroppen. S dette er definitivt det viktigste tipset jeg kan gi dere: PUST. Prv kjenn at pusten gr langt ned i magen, og at du prver slappe helt av i hele kroppen. Er det s ufattelig vondt at du ikke klarer spenne av, s br du faktisk flytte beina dine litt nrmere utgangsposisjonen. I tillegg hjelper det ingen verdens ting tenke " herregud, dette gjr s INNI HAMPEN VONDT!" -Du m tenke positive og rolige tanker, slik at musklene dine lettere klarer slippe taket og forlenge seg. Jeg for eksempel, pleier tenke at jeg ligger p en forlatt strand p Hawaii. Jeg drikker smoothie og kjenner varmen av sola mens de rolige blgene skvulper rundt meg. Dt er avslappende, det! Og vet dere hva? Det funker!

Lykke til med tyingen:) Og sleng inn en kommentar nr dere klarer barbere leggene med foten i yehyde da, jeg har troa! =D

#tying #tyning #shapeupjenta2015 #shapeupnorge #velser #trening #helse #dans #fitness #bevegelighet #myk

4 kommentarer

Trude

11.08.2015 kl.18:59

Omg, barbere leggen i yehyde??? Vis gjerne noen velser for nybegynnere o :D

Lamya

11.08.2015 kl.19:04

Barbere foten hyt opp skjer ikke. Men liker tipsene!!! ;)

Karoline Aspaas Kvinnesland

11.08.2015 kl.19:11

Trude: Hehe, ja det er supertrikset mitt! Synd ingen fr sett det, egentlig..! Haha :D Jeg skal legge ut tyevelser for nybegynnere, forhpentligvis i lpet av uken =)

Karoline Aspaas Kvinnesland

11.08.2015 kl.19:12

Lamya: Haha!:) Jeg legger ut spesifikke velser etter hvert ogs =)

Skriv en ny kommentar

hits