Supertips til hvordan bli mykere!




Se på konsentrasjonen, da.. Hjernen min sa sikkert: "Ikke faceplant, ikke faceplant, ikke faceplant"

 

Jeg er så priviligert at jeg faktisk har fått forespørsel om å skrive et tøyeinnlegg! Det er kjempemoro å få tilbakemeldinger og forslag, og SELVSAGT skal jeg lage ett og to og ti og hundre innlegg om tøyning :) Men aller først må jeg være dønn ærlig med dere: Jeg er ikke såååå myk (les: turnernivå). I forhold til normalbefolkningen er jeg selvsagt bevegelig, men i forhold til det dansere bør være, er jeg dessverre fortsatt for stiv. MEN de aller fleste av oss skal vel ikke bli dansere! Jeg har tross alt tøyet siden jeg var liten, så noen tips har jeg fått med meg i løpet av årene =) Det er vel uansett gøy å kunne barbere leggene med den ene foten opp langs veggen i øyehøyde? Og å kunne bøye seg ned for å ta på skolissene uten å få krampe i hamstrings hadde vel også vært praktisk? Spesifikke tøyeøvelser kommer om ikke så lenge, men frem til da kan dere lese litt om tøyetips jeg har hatt mye nytte av opp gjennom årene.

 

Supertips til hvordan bli mykere

 

♥ Varm opp musklene før du tøyer

Vi dansere kan bruke forsiktig tøyning som oppvarming, da fordi vi har som oftest god bevegelighet og muskler som er vant med påkjenningen. Dem som derimot ikke har tøyd mye før, bør være varme i kroppen og musklene på forhånd. Det trenger ikke å være mer enn en god oppvarming i 15-20 minutt. Du kan også tøye etter en lett-medium hard treningsøkt. På de dagene du har svært harde benøkter, anbefaler jeg at du venter med den harde tøyeøkta til stølheten har gitt seg.

 

♥ Ha på rolig og avslappende musikk

Å tøye er ikke tidenes mest behagelige aktivitet (heheee). Derfor er det viktig å gjøre det så avslappende som mulig for å få best effekt. Ha på rolig og avspennende musikk og gjerne tenn noen starinlys for å gjøre det koselig. Du kan også for eksempel tøye etter et godt og varmt boblebad. Er jeg heeelt crazy på kvelden, har det også hendt at jeg har kost meg med et lite glass rødvin mens jeg tøyer. Da tar det helt av på stuegulvet! Hoho. (Man får tydeligvis også uproffesjonelle tips fra denne bloggeren..!)

 

♥ Vær obs på hvor du plasserer deg

"Øøø, jeg er i veien, ja? Bare vent litt! Jeg må bare få foten ut av kraniet først."


Det er ingenting som er så kjipt som å nå akkurat den posisjonen du ønsker å komme i, for så å ende opp med å måtte avbryte hele sulamitten for å flytte deg. Dette er typisk på treningssenter hvis du plasserer deg i nærheten av en benk eller slynger som kanskje andre har lyst å bruke før du er ferdig med tøyningen.

 

♥ Bruk det du har i nærheten som hjelp

Det er ofte godt å ha noe litt opphøyet å holde i når du tøyer for å ikke bli så sliten i armene. Du kan for eksempel bruke benk eller stol til å lene deg på i de ulike posisjonene. Det er også smart å bruke vegg til ulike tøyeøvelser, enten til å ha beina på eller som armstøtte. Jeg skal vise ulike varianter i neste tøyeinnlegg.


Eller, så kan du bare gjøre som oss galne dansere å tøye på alt som er i nærheten... Etter x-antall timer i dansesalen pleier vi å bli overtrøtte, overslitne og muligens litt for kreative.. Resultatet?: "Etasjetøying". ↑

 

♥ Mykt underlag og behagelige klær

Dette er alfa omega for meg. Har jeg hardt underlag når jeg tøyer, kommer jeg ikke til å tøye lenge. Man må som sagt lage det så behagelig som mulig når man vet at selve tøyingen kan være litt ubehagelig. En myk matte eller et teppe er fint å bruke som underlag, og gjerne ha på behagelige koseklær som gir god bevegelsesfrihet.

 

♥ Se på motiverende videoer mens du holder på

Dette er vel kanskje mer typisk for dansere. Vi setter på youtubevideoer og danseserier som inspirerer oss til å fortsette tøyingen: "Hvorfor er alle andre så mye mykere enn meg? Åjaaa, det er fordi de faktisk har tøyd LENGE og HARDT og aldri gitt seg. Greit. Da får vel jeg også gjøre det, da."

 

♥ Tøy med venner

Å tøye med venner er skikkelig koselig og motiverende! Tøyegjengen i danseklassen min for eksempel, pleier å hjelpe og inspirere hverandre til å nå posisjonene. Det blir som en slags tøyeteambuilding. Vi bestemmer sammen hvor lenge vi skal holde posisjonene og setter på stoppeklokke. Mens vi venter på at alarmen skal ringe som en reddende engel, så snakker vi om helt andre ting og prøver å legge fokuset på å ha det gøy. Det funker!:)


Litt dårlig kamerakvalitet her, gitt. Jaja! Man trenger ikke å være supermyk for å gjøre dette. Sett føttene inntil hverandre, strekk armene mot hverandre og prøv å dra dere forsiktig inn mot hverandre. Kleeeeem♥ Koslig skal det være! ↑

 

♥ Få bedre bevegelighet ved å gjøre andre idretter / aktiviteter

For deg som virkelig hater å tøye; hva med å teste ut yoga, dans, turn eller for eksempel martial arts? Slike aktiviteter og idretter bedrer bevegeligheten din ved å være i bevegelse, slik at du ikke nødvendigvis trenger å tøye spesifikt.

 

♥ PUST

Det de aller fleste gjør feil når de tøyer, er å spenne alt de har i hele kroppen. Så dette er definitivt det viktigste tipset jeg kan gi dere: PUST. Prøv å kjenn at pusten går langt ned i magen, og at du prøver å slappe helt av i hele kroppen. Er det så ufattelig vondt at du ikke klarer å spenne av, så bør du faktisk flytte beina dine litt nærmere utgangsposisjonen. I tillegg hjelper det ingen verdens ting å tenke "Å herregud, dette gjør så INNI HAMPEN VONDT!" -Du må tenke positive og rolige tanker, slik at musklene dine lettere klarer å slippe taket og forlenge seg. Jeg for eksempel, pleier å tenke at jeg ligger på en forlatt strand på Hawaii. Jeg drikker smoothie og kjenner varmen av sola mens de rolige bølgene skvulper rundt meg. Dét er avslappende, det! Og vet dere hva? Det funker!

 

Lykke til med tøyingen:) Og sleng inn en kommentar når dere klarer å barbere leggene med foten i øyehøyde da, jeg har troa! =D

 

#tøying #tøyning #shapeupjenta2015 #shapeupnorge #øvelser #trening #helse #dans #fitness #bevegelighet #myk

4 kommentarer

Trude

11.08.2015 kl.18:59

Omg, barbere leggen i øyehøyde??? Vis gjerne noen øvelser for nybegynnere o :D

Lamya

11.08.2015 kl.19:04

Barbere foten høyt opp skjer ikke. Men liker tipsene!!! ;)

Karoline Aspaas Kvinnesland

11.08.2015 kl.19:11

Trude: Hehe, ja det er supertrikset mitt! Synd ingen får sett det, egentlig..! Haha :D Jeg skal legge ut tøyeøvelser for nybegynnere, forhåpentligvis i løpet av uken =)

Karoline Aspaas Kvinnesland

11.08.2015 kl.19:12

Lamya: Haha!:) Jeg legger ut spesifikke øvelser etter hvert også =)

Skriv en ny kommentar

hits