Dagens slyngeøvelse!



For noen dager siden la jeg ut et langt innlegg om trening med ball. I dag er det slynger på agendaen! Jeg tenkte å gi dere én øvelse i dag, så blir det mer i løpet av ukene som kommer. Denne øvelsen er i hvert fall god å starte med hvis du ikke er så vant med slyngetrening. Jeg kaller øvelsen for "Fremlening i slynge". Det er en slags plankevariasjon med ekstra aktivisering av skuldre og armer.

Tips: Jo lenger frem du lener deg, desto tyngre blir det. Det samme gjelder for slyngehøyden. Er du skikkelig sterk, kan du ha slyngene lavere for å få mer utfordring.

 

Du trener:

- Mye mage/ nedre rygg. Jo lenger frem du går, desto mer tar det på magemuskulaturen din

- Alle muskler i skulderbuen sammen med triceps

- Øvre rygg og bryst

 

Slik gjør du:

Stå plassert rett under slyngene med hoftebreddes avstand og slyngene i hendene. En grei slyngehøyde kan være på hoftekammen. Aktiviser så mage og rygg, trekk skuldrene godt ned i ryggen og begynn å len deg frem som vist på bildet. ↓


Når du kjenner at du mister senteret eller skuldrene går opp, så har du gått for langt. Det er veldig vanlig at skuldrene fyker opp til ørene, og dette er ikke sunt for skulderbuen din, så pass på dette! Et tips er å ha med en venn i starten som passer på at du gjør det riktig. På bildet her ser dere at jeg har bekkenet litt for høyt oppe i forhold til en vanlig plankeposisjon, så jeg har egentlig gått litt for langt frem. ↓


Får du kontroll på dette, kan du også videreutvikle øvelsen: før armene til siden samtidig som du prøver å holde samme høyde på kroppen. Det er veldig vanlig å automatisk presse seg litt opp her, men prøv å hold posisjonen så godt du kan. Dette tar veldig godt på brystmuskulaturen din.↓




Antall repetisjoner og sett?

Det er veldig forskjellig fra person til person. Har du aldri gjort dette før, så vil jeg anbefale at du tenker kvalitet fremfor kvantitet. Jeg vil egentlig ALLTID tenker kvalitet fremfor kvantitet. Heller ta 5 skikkelig gode om gangen, enn å gjøre 10 halvordentlige. Har du full kontroll, anbefaler jeg at du setter denne øvelsen sammen med push ups i slynge og ro i slynge, det er et supert trisett.

Lykke til! :)

 

PS! Gjerne gi meg en stemme om du ønsker at jeg skal bli Shapeup-jenta2015!:) Det hadde vært så utrolig morsomt! Du kan enten stemme i menyen øverst til venstre, eller direkte på linken her: http://fb.st/skdd9g

 

#shapeupjenta2015 #shapeupnorge #trening #øvelser #slyngetrening #slynge #fitness #helse #dagensøvelse

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits