UKENS FAVORITTVELSE



Push ups stjerne ♥

Jeg har s mange favorittvelser at jeg av og til fler det renner over. Derfor tenkte jeg at det hadde vrt moro gi dere en ny velse hver uke fremover. "Ukens favorittvelse" kommer til ha en middels vanskelig hovedversjon som jeg forklarer grundig, og selvsagt forslag til hvordan gjre velsen bde lettere og vanskeligere.

Denne ukens favorittvelse tenkte jeg skulle vre Push ups stjerne

velsen kommer innenfor kategorien dynamisk planke og dynamisk sideplanke. Dette vil si at kroppen skal holde en stabil planke samtidig som andre kroppsdeler kan bevege p seg. I dette tilfellet utfres det en armhevning som gr over til en sideplanke. Nr sideplanken er stabil lfter du opp verste arm og verste ben, slik at kroppen din er formet som en stjerne.

Hvilke muskler trenes?

Kort versjon: Du trener hele kroppen med hovedfokus p stabilisering av skuldre og mage/rygg.

Lang versjon: Dette er en egenvektsvelse som trener hele kroppen. I push ups bruker du i hovedsak brystmuskulatur, triceps (bakside overarm), myyye magestabilisering, skulderstabilisering og rygg, samt quadriceps (forside lr) for holde knrne strukket. I sideplanke hvor du gjr stjerne, aktiviserer du i enda strre grad skulderen du lener deg p, bekkenet og stabiliseringsmuskulatur i mage/rygg. I tillegg trener du hoftens abduktorer, som vil si at musklene som lfter benet ditt ut til siden i stjerneposisjonen, blir sterkere. Gjr du denne noen ganger i uken kommer du mest sannsynlig til merke en god bedring i muskulr kontroll i plankevelser og stabilisering/balanse.

Slik gjr du:

1) Utgangsposisjon er planke

2) Gjr en push up

3) Fr vekten over til den ene siden mens du lsriver den andre armen og foten fra underlaget. Til slutt ender du opp i en sideplanke

4) Lft vre arm og ben til himmel. OBS: pass p at du ikke stikker ut rumpa, her gjelds det om vre s rett som mulig slik at du fr holdt den stabile plankeposisjonen.

5) Tilbake til startposisjonen. Denne gangen gjr du stjernen p andre siden.





Denne velsen er veldig tung (typ, jeg trengte to forsk p f bekkenet mitt p plass da kjresten skulle knipse bildene, for jeg holdt faktisk p tippe over p ryggen. Og allikevel s klarte jeg ikke f bekkenet heeelt p plass p det siste bildet). *Det var sommerformen sin det* haha! Jaja, jeg fr sette i gang gjre denne velsen litt oftere, selv om det er sommer og ferie =)

Lettere versjon:

G fra plankeposisjon, til sideplankeposisjon. Ingen push ups og ingen benlft fr du fr kontroll p skifte vekt fra fire til to punkt i underlaget. Det er fortsatt kjempegod trening for mage, rygg og skuldre.

Vanskeligere versjon:

Wow, du er sterk! Kjr p med n eller flere av disse eksemplene:

♥ Vanlig push up blir til push ups med klapp i luften

♥ Ha p ankelvekter

♥ Hold stjerneposisjonen 10 sekund lengre enn du vanligvis ville gjort

♥ Gjr hele velsen med armene i slynger. Nr du lfter den ene armen opp, tar du bare med deg slyngen opp i luften.

♥ Gjr hele velsen med beina i slynger

♥ Ha beina p ball

♥ Ha med deg en irriterende venn som hele tiden prver skubbe deg ut av balanse. DET er god trening, det!

♥ Gjr hele velsen med BDE ARMER OG BEIN i slynge. Da blir jeg rimponert. (N ble jeg skikkelig gira. Det SKAL jeg klare i lpet av hsten.)

LYKKE TIL alle spenstige folk der ute! Jeg tror jeg skal holde meg til normalversjonen frem til jeg fr litt mer kontroll p sommerformen igjen, hehe!♥

2 kommentarer

julieeannaa.blogg.no inspirasjon ta en titt? <3

27.07.2015 kl.15:22

kjempe fin blogg! hper du koser deg masse idag:) god sommer videre.

Hvis du har lyst kan du jo ta en tur innom bloggen min :) klem <3

Karoline Aspaas Kvinnesland

27.07.2015 kl.20:13

julieeannaa.blogg.no inspirasj: Tusen takk! S hyggelig hre :) Klart jeg skal titte innom din blogg :) Hper du ogs fr en fin sommer videre, klem!

Skriv en ny kommentar

hits