Utetrening for de som elsker å leke



Hei!

Nå er vi på vei fra vakre jordbærhimmelen Valldalen. Vi skal først innom Trollstigen før vi kjører videre til Innerdalen. Håperhåperhåper det blir greit vær på mandag og tirsdag, slik at vi får oss to toppturer.

I går morges tok jeg meg en superrask økt før frokost. Jeg startet med å jogge oppover og innover et eller annet sted inni "hotta heiti" som vi sier på Karmøysk, men det ble dessverre for vått og gjørmete. Da griseriet gitt inn i de nye joggeskoene, tenkte jeg at det kanskje var smart å bare snu og heller bruke fantasien på plenen nede med resten av gjengen. Tantebarna mine var helt i hundre før frokost, så jeg bestemte meg for å bli med på leken. Er det noe som får opp pulsen, er det vel å leke som barn? :)

 

Her er mine tips til dagens utetreningslek:

Trampoline

Man blir aldri for gammel for å hoppe på trampoline! De fleste voksne skylder på at de skal holde barna med selskap ute i hagen, men dere lurer ingen! Det har aldri vært noen tvil på at dere hopper de fordi dere elsker det. Trampolinehopping minner de fleste på hvordan det var å være barn. Dette er bare for moro, (og jeg er egentlig i mot å si dette på denne måten); men trampolinehopping er faktisk veldig bra trening! Har du trampoline i hagen, er det bare å bruke dette som oppvarming i 10 minutt før treningsøkten. Have fun and go nuts!





 

Ettbens knebøyhopp

Det finnes utallige måter å gjøre dette på. Her er én versjon: Finn noe opphøyd som er noenlunde smalt (slik som på bildet), og hopp fra side til side. Tenk at trinnene dine ikke skal høres på mils avstand, slik at du får mest mulig støtdempning i leddene. Godt for å bedre kondisjonen og styrke forside lår og setemuskulaturen.





 

 

Wall walk

Dette er en helkroppsøvelse som er utrolig fin og tung. Du starter i planke med beina opp langs veggen. Så går du med armene mot veggen og går opp langs veggen med beina, slik at du i enden nesten er helt vertikal langs veggen. Dette er en utrolig fin øvelse hvis du ønsker å styrke stabiliserende muskler i både mage, korsrygg og skuldre. Ettersom den er tung og krever mye, bør man ha kontroll over vanlig plankestående før man prøver på dette.

 



Knebøy / Knebøyhopp med barn på ryggen

Har du ikke barn i nærheten er det ingen grunn til å fortvile. Det er selvsagt mulig å gjøre øvelsen tyngre med å gå dypere i posisjonen, gjøre burpees i stedet for vanlige knebøyhopp, gjøre flere repetisjoner og ha mindre pauser, eller enkelt og greit ha en sekk med vannflasker på ryggen. Ønsker du å gjøre øvelsen lettere er det bare å gjøre vanlige knebøy, eller reise og sette seg fra en stol / en benk for eksempel så mange ganger du klarer på 30 sekund x 5.





Løp med barn på ryggen

Dette synes de fleste barn (hvert fall de litt eldre) er kjempemorro. Igjen, er det ingen barn i nærheten: ta en tung sekk på ryggen, eller finn en bakke å løp opp. For eksempel kan du løpe 30 sekund x 5 som avslutning på økta.

width=

 

TIPS!

Hva med å blande knebøy og løp? 30 sekund knebøy rett på 30 sekunds løp → pause i 1 minutt. Gang dette med 4-5 sett

 

#trening #shapeup #shapeupjenta #helse #friluftsliv #tur #dagenstips #lek #barn #gøy #ferie

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits